FAQ - opvang

Wat als de ervaring als gastgezin tegenvalt?

Er zijn diverse hulplijnen waar zowel Oekraïense vluchtelingen als de gastgezinnen terecht kunnen, deze lijn is vooral bedoeld om te informeren en niet voor bemiddeling.

Infolijn Vlaanderen (elke werkdag van 9 tot 12.30 uur):

  • Nederlands en Engels: 02/225.44.11
  • Oekraïens: 02/225.44.21

Infolijn Wallonië:

  • Algemene vragen: 02/488.88.88 (alle dagen tussen 9.00 en 17.00 uur)
  • Vragen over de opvang van vluchtelingen: 1718 (druk 1)

Binnen het lokaal bestuur Kraainem is er een coördinator voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Hier kunnen gastgezinnen of Oekraïense vluchtelingen ook terecht als er vragen of problemen zijn. Je kan ons bereiken via solidair@kraainem.be

Kan ik een vergoeding of huur vragen voor de huisvesting die ik voorzie en moet ik hiervoor een contract afsluiten?

De Huurdersbond heeft een aantal interessante vragen & antwoorden verzameld op hun website inzake de mogelijkheid tot afsluiten van een huurcontract, opvangcontract en ivm huurprijzen, vergoedingen etc. naar de gastgezinnen toe: huurdersplatform.be/hb/actualiteit-hb/vaak-voorkomende-vragen-over-opvang-en-huisvesting-voor-vluchtelingen-uit-oekraine/

Waar kan ik terecht met vragen over de psychische ondersteuning van vluchtelingen?

Als vrijwilliger of gastgezin kan je terecht bij de helpdesk van Solentra als je vragen hebt bij de ondersteuning van de vluchtelingen of als je zelf een verhaal kwijt wilt omdat de zaken die je te horen krijgen te zwaar worden. Via de helpdesk (https://www.solentra.be/nl/aanvraag-helpdesk-voor-hulpverleners/) kan je een casus voorleggen en zal een team van ervaren psychologen je vraag behandelen.

Hebben Oekraïense vluchtelingen recht op het Groeipakket en hoe kunnen ze dit aanvragen?

Oekraïense vluchtelingen kunnen het Groeipakket aanvragen. Meer info vind je terug op deze website. Onderaan de pagina kan je het stappenplan downloaden in het Oekraïens.